nedeľa 23. decembra 2012

Vianočka s marcipánom


Mäkká, nadýchaná a voňavá k rannému kakavku, ale aj k poobedňajšej káve :-)



Ingrediencie:

  • hrozienka 50 g
  • rum 4 PL
  • kandizované višne 20 g
  • mandle 100 g
  • droždie 30 g
  • kryštáľový cukor 80 g
  • vlažné mlieko 150 ml
  • polohrubá múka 400 g
  • štipka soli
  • vanilkový cukor 1 balíček
  • strúhaná citrónová kôra z 1 citrónu
  • žĺtky 3 ks
  • vajce 1ks na potretie
  • marcipán pokrájaný na kocky 100 g
  • zmäknuté maslo izbovej teploty 100 g
  • cukor na posypanie

Vytiahneme maslo a necháme ho zmäknúť. Hrozienka namočíme do rumu, aby nabobtnali.
Z polovice mlieka, 1 ČL cukru a droždia si pripravíme kvások. 
Múku preosejeme a pridáme k nej soľ, vanilkový cukor, citrónovú kôru, hrozienka, višne, žĺtka, marcipán, zvyšné mlieko, cukor a kvások, trochu premiešame a pridáme maslo. Vypracujeme vláčne cesto, ktoré necháme kysnúť hodinu, počas ktorej ho ešte dvakrát premiesime. 
Vykysnuté cesto rozdelíme na 9 častí. Najprv si vyvaľkáme šúľky zo 4 častí, tie zapletieme a vytvoríme tak bázu vianočky, potom 3 ako vrkoč a tie položíme na bázu. Nakoniec zvyšné dva obtočíme okolo seba a položíme na samý vrch. Návod nájdete napr. tu alebo ešte lepšie to vysvetľuje mamina Jaroslava Žídka v relácii Nebíčko v papuľke z 15.12.2012.
Hotovú vianočku upevníme špajlami tak, že ju na viacerých miestach zhora poprepichujeme cez všetky tri vrstvy a vršky necháme trčať, aby sme ich mohli uchopiť pri vyťahovaní.
Vianočku necháme ešte 20 min. kysnúť, potom ju potrieme rozšľahaným vajíčkom, do každej oblinky zapichneme jednu mandľu a pečieme pri 180 °C 20 min., potom teplotu znížime na 160 °C a pečieme ďalších 20 min. Po upečení vianočku poprášime práškovým cukrom.

8 komentárov:

  1. Hned ako som zbadala fotku, pomyslela som si: mnam, na ranajky ku kakavku. Potom otvorim prispevok a hned v prvej vete moja myslienka :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Miška ďakujem :-)

    Dominika, vidíš, zvyky sú asi všade rovnaké :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. och, mnam, och... ja som si tento rok este s vianockou neodvazila dat tu namahu, ale vyzera famozne! buduci rok sa k tomu uz urcite dokopem, ked si predstavim tuto tvoju aka musi byt uzasna! :) prajem ti nadherne Vianocne chvile v kruhu milovanych ludi, Danka! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Krásna vianočka aj krásne nafotená . Všetko dobré v Novom roku a veselého Silvestra :-) .

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mary, ja som tiež teraz skúšala po prvýkrát a nie je to až taká veda, takže určite vyskúšaj! Ďakujem za pochvalu a aj za priania. Keďže je už po Vianociach, tak ja ti prajem úspešný a nezabudnuteľný rok 2013!

    Akeber, vďaka, aj ja tebe želám šťastný nový rok!

    OdpovedaťOdstrániť
  6. nadhernaa,Danka.objavila som ju az dnes,hned si ju aj pin-nem :) prajem stasty Novy rok!

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ďakujem Andrejka, teším sa. Aj ja tebe prajem všetko dobré v novom roku, hlavne zdravíčko a nech ti detičky robia radosť a manžel poslúcha ;-)

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...