streda 27. júna 2012

Čerešničky, čerešničky, čerééééšnéééé



...som si spomenula ako, keď som bola malá, mi mama spievala túto pesničku :-)
Včera som bola u našich, oco ma už čakal s plnou debničkou zrelých čerešní. Pre tých, čo poznajú našu záhradu: nie, stále nemáme čerešňu v záhrade, sused však áno a akosi myslel na nás, keď ju sadil, bo ju zasadil do samého kútika záhrady, kde susedí s dvoma ďalšími pozemkami a jeden z nich je náš :-) to je dobrý sused! Sa dnes len tak ľahko nevidí. Vraj, nech majú aj ostatní z čerešničiek osoh.

- Hm, čo ja s toľkýma čerešnáma? 
- Zavaríš.
- Ale ja nevím zavárat.
- Tak pojíte, ponúkneš nékemu, susedovi, starenke odneseš...
- No... dobre... 

Už som si predstavovala ako to budem ponúkať po známych a rodine, keď vtom prišla mama, že šak to treba hneď spracovať a že ona mi to zavarí. Za normálnych okolností by som zavárané čerešne nechcela, vadia mi v nich červíci. Ale tieto sú záhadne bezčervivé.
A tak som sa včera naučila ako sa zavára. No, naozaj to nie je žiadna veda. Ani zapisovať som si nemusela...Viem však, že keď raz budem zavárať, aj tak mame zavolám.


Voľakedy sa vraj čerešne zavárali úplne inak. Najprv sa čerešne uvarili v cukrovej vode a až potom sa plnili do pohárov. "Víčka" neboli, uzatvárali sa vrstvou celofánu so špagátikom. Ten sa položil na horúci pohár s čerešňami a teplom sa ešte lepšie "pricucol".


Vydržali, nepokazili sa. Takto sa zavarilo aj 60-70 pohárov čerešní, iného ovocia na zaváranie veľmi nebolo.


A takto som dostala 9 pohárov bio čerešní s výkladom o histórii úúúúplne zadarmo. Na nezaplatenie!!!


Čo tento rok zavárate vy? :-)

7 komentárov:

  1. Dorka, čerešňujeme o dušu :) kompót nemám moc rada, urobila som džem pre malú tatalu. U našich je určite prvopočiatok akéhokoľvek zavárania, zavára sa všetko a na kvantá :) ja budem budúci týždeň zavárať mäso, ideme na dovolenku :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Simi, mamy som sa pýtala, že to tak radšej džem a ona, že višňový je lepší, z čerešní vraj nemá až takú chuť. Aké máš ty skúsenosti? Oplatí sa?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. no pekne, tento rok som nezaváral.. minulý sme s Máriou dali 25pohárov.. krásne boli toho roku, nosil som to jak "kočka mladé" do BA.. škoda ich bolo..

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Marek, tak tvojim kolegom sa zije! Urcite maju z teba radost :-)))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Spomínam si veru aj ja na také zaváranie, keď sa na poháre dával celofán :-) Pozdrav mamu! No ja som už takýmto spôsobom nezavárala. Od samého začiatku mojej zaváracej histórie to robím spôsobom - surové ovocie vložiť do pohárov, nasypať cukor (čim menej, tým lepšie), zaliať vodou, zatvoriť poháre a vložiť na plech s vodou do rúry. A je hotovo!

    OdpovedaťOdstrániť
  6. veľmi pekný post o čerešničkách :) ... ja zaváram skoro všetko, čo sa nám urodí na záhrade a to od jari až do jesene ... to vieš, stará škola :))

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Daniela, ďakujem, pozdrav odovzdám. Mama tiež už tak nezavárala, len jej mama áno a ona pomáhala :-)

    Janka, ďakujem. Ale jasné, človek v zime všetko zúročí! Keď je, treba využiť :-)

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...