streda 12. decembra 2012

Soupe à l'oignon gratinée - Gratinovaná cibuľačka


Milujem túto polievku. Je to jedna z mojich najobľúbenejších. Po tom, čo som ju jedla u Juhása som jej podľahla už úplne.A tak sa teraz teším, že som sa ju naučila a viem si francúzsku atmosféru vytvoriť aj doma. Je ideálna na zimné obdobie, vie krásne zahriať a tiež zasýtiť. Aj keď...nikoho iného u nás doma nepreoslovila. Podľa mňa sú to len predsudky voči cibuli, keď niekto cibuľačku ani neochutná, lebo "cibuľa". A ako je to so zdravou cibuľou u vás?

.
Na 6 porcií si pripravíme:
  • biela cibuľa 700 g
  • maslo 60 g
  • múka 2 PL
  • mäsový vývar 1,5 l 
  • bobkový list
  • tymián
  • rozmarín
  • soľ
  • korenie 
  • chlieb alebo francúzsku bagetu
  • syr ementálskeho typu (ale ja - parmezán) 250 g
Cibuľu nakrájame na tenučké plátky a v hrnci s roztopeným maslom ju necháme zmäknúť a zosklovatieť na miernom plameni. Cibuľa nesmie zhnednúť, len zostať priesvitná, preto sa vyzbrojte trpezlivosťou a nechajte ju na miernom ohni za častého miešania aspoň pol hodinu. 
Pridáme múku, soľ a korenie a miešame až kým sa zmes nezačne lepiť na dno hrnca. Vtedy prilejeme vývar (najlepšie hovädzí, ktorý sa však dá nahradiť kuracím). Z byliniek si urobíme zväzok,vhodíme do polievky, zvýšime plameň a necháme zovrieť. Oheň zmiernime a polievku necháme mierne bublať 45 minút. 
Chlebík alebo bagetu nakrájame na asi 1 cm plátky a z oboch strán opečieme - urobíme hrianky. Keď je polievka dovarená, vyberieme bylinky a polievku umiestnime do zapekacích misiek - tzv. Cocotte, navrch položíme plátok pečiva a navrch bohato nastrúhame syr.
Gratinujeme v rúre na grile kým sa syr neroztopí a nevytvorí kôrku. Ihneď podávame.
Tip pre tých, ktorí nemajú zapekacie misky: V rúre na grile gratinujte iba chlieb so syrom. Ochudobníte sa síce o krustu na polievke, ale bude aspoň na chlebíku. Ako môžete vidieť na foto, bol to aj môj prípad. Dúfam, že si Cocottky skoro zoženiem a budem môcť vyskúšať plnohodnotnú soupe à l'oignon. Už sa teším! :-)

7 komentárov:

  1. podla mna je cibulova tiez jedna z najlepsich! mnam! hned by som si dala :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. U nas je to podobne, ja ju neskonale milujem a zvysok osadenstva bud prilis nemusi alebo hejtuje uplne :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. cibulačka ma láka dlho, no nemám čerstvé bylink, čo mi poradíš, dorka?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. cibuľačku som ešte neskúšala, ale tiež ma láka :) u nás predsudky voči cibuli nie su, tak som zvedava čo mi na to doma povedia :) pekný recept

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mary, že? Aj mne tak dobre padla!

    Aicula, tak to som rada, že v tom nie som sama. Ja som si túto moju musela zjesť úplne sama. Ostatní ani oňuchať...Nevedia čo je dobré! :-D

    Marečka, tak skús sušené. Bobkový list som aj ja dala sušený, tymián tiež bežne dostaneš, ale ak nemáš sa nič nestane a rozmarín musíš pred použitím podrviť na prach, inak ho budeš vyberať z pusy.

    Nazarboncuk, tak skús, ja som neoľutovala, práve naopak!

    OdpovedaťOdstrániť
  6. tiez milujem cibulacku :) a ta tvoja vyzera prudko neodolatelne:)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Mati, som rada, že zdieľaš moje chute a chápeš ma :-))) ďakujem za kompliment.

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...