streda 11. januára 2012

Marmellata di cipolle - Cibuľová marmeláda

     
     Nie, nepomýlila som sa. Aj takáto exotika existuje. Napokon v dnešnej dobre kríženia každej chuti s každou sa ani nie je čo čudovať. Fotka už síce nie je veľmi aktuálna, ale ja som recept pred Vianocami bohužiaľ nestihla publikovať. Ale keďže nejde o tradične sviatočný recept, môžete si ho dopriať kedykoľvek počas roka.
Na prípravu tejto marmelády by sa mala podľa tradičného receptu použiť odroda cibule z mesta Tropea (cipolla rossa di Tropea), ktoré sa nachádza na juhu, Talianska v regióne Calabria. Ide o červenú cibuľu, ktorá má vďaka svojim výnimočným obsahovým látkam chuť nie horkú, ale sladkú a práve preto je na prípravu marmelády veľmi vhodná. Okrem príjemných chuťových vlastností je vraj aj  prírodným sedatívom, expektorans, diuretikum, antibiotikum, laxatívum, znižuje krvný tlak, tonizuje tráviaci systém a napomáha tráveniu, je ľahko stráviteľná, zvonka má pozitívne účinky na problematickú pleť a vypadávanie vlasov, tiež znižuje hladinu cukru v krvi  a dokonca sa nedávno zistilo, že obsahuje aj oxid sírnatý, ktorý pozitívne vplýva na mužské libido ;-) 
     Bohužiaľ, ja som síce mala doma veľa cibule, ale nie tej z Tropei. Aj tak som to riskla. Musím však povedať, že s červenou cibuľou si chuť marmelády viem predstaviť omnoho lepšiu, aj keď ani tá moja nie je na zahodenie. Takže nenechajte sa mýliť fotkou a smelo nahraďme bielu cibuľu červenou (majú ju napr. v Tescu na Kamennom). 



     Táto marmeládka sa hodí k syrom, pretože vyzdvihuje ich chuť bez toho, aby potláčala vôňu. Výbornými a najvhodnejšími sú syry vyzreté a chuťovo výrazné ako napr. Pecorino, Parmigiano, Provolone alebo ktorýkoľvek údený syr. Taktiež sa výborne snúbi s rôznymi druhmi pečeného mäsa (opäť viac s tými chuťovo výraznejšími ako bravčové alebo divina.

Na 1 cca 3dcl pohár:

červená cibuľa  0,5 kg
koňak 1 štamperlík
biele víno 1 dcl
cukor kryšťáľový 150g
cukor trstinový 150g
bobkový list 1ks
klinček mletý 1ks
hrozienka - môžeme aj vynechať
 
Cibuľu nakrájame (netreba veľmi nadrobno, aj tak sa rozvarí, ja som dala na polmesiačiky). Dáme do misky a zalejeme koňakom a vínom, pridáme bobkový list a mletý klinček (môžeme dať aj vcelku, len ho potom treba vybrať) a prisypeme oba cukry. Premiešame, prikryjeme a necháme v chladničke 6 hodín marinovať (ja som nechala celú noc), občas môžeme premiešať. Následne dáme do hrnca variť (ak ju chceme s hrozienkami, treba ich dať teraz - vopred napučané vo vode) a na miernom ohni necháme variť, pokiaľ z tekutej časti nevznikne sirup (mne to trvalo asi hodinu, ale v recepte sa uvádza 30min.). Podávame vychladenú, prípadne zavárame.

A už len bodka na záver. Je rovnako vhodná ako milý fooddarček pre tých, ktorí nemusia koláčiky...a nesmrdí vám po ňom z pusy ;-) 

16 komentárov:

  1. tak teraz si sa mi presne trafila do mojej chute!!!! toto je uuzasne! fantazia!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. aj ja iba kukám, Danka :O mmmm :) s takým tým nejakým dobrým syrikom.. musí to byť skvelé :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som robila obdobný receptík v lete, mám ju v pohári, ešte som ale nechudtnala, vyskúšam aj tvoju verziu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dani, toto sa mi celkom hodi, lebo u nas velmi frci takato chut-syr s niecim sladkym. Z Rakuska som si priniesla aj taku figovu marmeladu a ja som skusala aj hruskove chutney co je tiez nieco na ten sposob.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dori (ci Danka:) tak tento receptik musi byt fakt dobrotka. Cibulu mam strasne rada ci uz surovu alebo skaramelizovanu hnedym cukrom. A taka sladka super pasuje so slanymi jedlami. Marmeladu z nej som vsak este nikdy nerobila, tak mam dalsiu vyzvu:) Inak moja sestra zase robieva cibulovy sirup a dava ho malemu, ked je chory - super to zabera, takze toto bude tiez bomba v boji proti chorobam okrem ineho samozrejme:)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Danka táto cibuľa mi (nám) bude určite chutiť:) už sa teším kedy si ju urobím:)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Anet, teším sa, že ti zapasovalo!

    Andrejka, môj priateľ na mňa pozeral trochu čudne síce, keď som mu ju naservírovala so syrom, ale ako ochutnal, neprotestoval :-)

    Ivi, mne ostalo trochu aj čerstvej, čo sa mi nezmestila do pohára, takže som ochutnávala hneď. (inak, ty máš nejaký blog? Lebo ten, čo máš verejný, na ňom nič nie je...Tak ak áno, rada by som občas zavítala...)

    Luci, tak som zvedavá, či sa podujmeš vyskúšať a čo na to budete hovoriť.

    Evi, no vidíš, ja som zasa nikdy nerobila sirup, mala by som vyskúšať, lebo ja chorá teda bývam.

    Ajka, daj určite vedieť, nech mám spätnú väzbu.

    Pre všetkých: nečakala som až taký pozitívny ohlas na niečo také netradičné:-)
    Ak by ste sa náhodou niekedy podujali vyskúšať, tak napr. ja osobne by som ju robila už s menším množstvom cukru. Hlavne dajte určite vedieť, či vám chutila a s čím ste si ju servírovali.

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...