pondelok 16. januára 2012

Marhuľový koláč (alebo akýkoľvek iný ovocný)





Vždy som mala akúsi averziu voči všetkému, čo sa volá "rezy". V časopisoch, či kuchárskych knihách ich akosi podvedome prehliadam. Asi preto, že mi nikdy žiadne nejak obzvlášť nechutili. 
Nedávno som objavila niečo, o čo stojí za to sa podeliť. Viem, že takýchto receptov je všade milión, že foto nevyzerá veľmi "vyzývavo" a tento výtvor sa dosť spomínaným rezom približuje, zdanie v tomto prípade klame. Koláč ma očaril, dajte na mňa, skúste a neobanujete! 
Recept z Nového času pre ženy (aj keď som mala obavy, bo koláče odtiaľ mi doteraz málokedy vyšli) bol uvedený pod názvom "koláč". Síce broskyňový, ale ja si myslím, že akúkoľvek zaváraninu, či čerstvé ovocie doň použijete, bude rovnako dobrý. A prečo ho tak ospevujem? Vyzerá síce jednoducho, to áno, a čo sa týka prípravy aj bol, ale väčšinou býva piškótové cesto suché a to nemám veľmi rada. Osviežujem ho tak, že doň nahádžem čo najviac ovocia, avšak tam človek riskuje, že sa mu rozpadne prinajlepšom až na ceste do úst, ak nie skôr. Tento bol však šťavnatý, jemný a aj chutil ovocne, nie sa len tak volal! :-) Zaujíma vás ako je to možné? Tu je recept.

Na 1 polovičný plech (polovica z klasického) potrebujeme:
Ak nie je uvedené inak, odmernou jednotkou je šálka (ja som použila veľkú 3,5 dcl)

plnotučné mlieko 1 (ja som použila polotučné a v pohode)
polohrubá múka 1
olej 1/2 (bolo uvedené 1 celá, ale dala som menej a nič sa nestalo)
kryštáľový cukor 1
vajcia 2ks
prášok do pečiva 1 sáčik
ovocie z kompótu 7dcl pohár - ja marhuľový, ale fantázii a chutiam sa medze nekladú

Poleva:
zlatý klas
šťava z kompótu 400ml (ak nemáme dostatok, doplníme vodou) alebo ovocná šťava či džús

Všetky suroviny na cesto zmiešame a polovicu vylejeme na plech, naukladáme na ňu ovocie a zalejeme druhou polovicou. Pečieme pri 180C 30 min. 
Odlejeme si  trocha šťavy z kompótu a vymiešame v nej zlatý klas. Ostatnú šťavu zahrievame. Keď vrie, vlejeme do nej rozmiešaný zlatý klas a povaríme 1-2 min. Vylejeme na hotový koláč ešte na plechu a dáme zatuhnúť. Poleva vám úplne nestuhne, zostane trochu mäkká, ale koláčik sa dá v pohode krájať aj tak. Na druhý deň však trochu popraská (ako aj puding vám na povrchu po čase praská), takže ak sa ním chcete prezentovať, tak najlepšie je pripraviť ho v deň D, veď je to rýchlovka)

15 komentárov:

  1. tomuto sa hovori, ze v jednoduchosti je krasa! klasika, ktora proste nesklame :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vypadá moc dobře, dávám do složky na Vyzkoušení. Jen by mě zajímalo, co je to ten zlatý klas?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ja mám rada rezy, bo mám rada klasiku v kuchyni;) a toto teda ale asi budú nejaké top rezy, chichi, krásne vyzerajúci koláčik, určite vyskúšam, pretože mi doma ovocno chutiace a ovocno voňajúce máme radi :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. naopak, fotka je veľmi vyzývavá a lákavá :-) akú veľkú šálku si použila?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. podobny kolacik robievala moja starka, ja som ho zboznovala, jednoduchy a osviezujuci ;o)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja mam rada akekolvek kolace:-)) len je pravda, ze tie rezy zase nerobim....nejako ma to nelaka, ale rada ich jem ak sa k nim dostanem a pri tomto tvojom asi spravim vynimku a vyskusam:-) vyzera lakavo...

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Mary, dakujem, hm, ked tak nad tym rozmyslam, tak je fakt, ze ja mam rada jednoduche veci :-)

    Martinka, zlaty klas je nieco ako vanilkovy puding, mozes ho nim kludne nahradit. A ak by si skusila, tak daj vediet ako to dopadlo ;-)

    Andrejka, ze top rezy! :-)a to uz preco??? Daj vediet ako vam chutilo.

    Andrejka, dakujem za mile slova, salku som pouzila 3,5 dcl, zavaraninu jednu - 7dcl pohar.

    Mariana, no vidis, to len ja som Ameriku az teraz objavila!

    Luci, neobanujes. Nie je to sice nejaky nobl dezert, ale aspon mne velmi chutil.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. tento koláčik je naozaj skvelý. Robila som podobný so zaváranými višňami a zmizol v priebehu niekoľkých hodín :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. No! A ja som ho objavila až teraz!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. dori, si si istá, že v recepte nemáš chybičku? po zmiešaní uvedených surovín mi vzniklo veľmi riedke cesto (asi ako na palacinky), tak som pridala ešte jeden hrnček múky. potom už bolo všetko OK a na koláčiku sme si veľmi pochutili :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Andrejka, to mi je luto, ze si mala problem s tymto receptom a mne pritom prisiel taky jednoduchy. Ked tak nanho pozeram, tak som tiez prekvapena, ze tam v podstate ide iba 1 salka muky :-) ale opatovne som pozrela na povodne zadanie a naozaj ide iba 1 salka a ten posutp som aj zachovala a vysiel mi tak ako vidis...dokonca v recepte bola uvedena az 1 salka oleja a ja som dala iba 1/2 (rozumej pol salky), takze keby som sem dala verny prepis, mozno by to cesto uz vobec nevyslo...Ale Andrejka, tiez sa mi viackrat stalo, ze som robila uplne do bodky tak isto niekoho recept a vobec mi nevysiel. Potom som sa rozculovala, ze preco ludia publikuju nefungujuce recepty, ale asi to zavisi od konstelacie hviezd...co ti ja viem :-)))

    OdpovedaťOdstrániť
  12. dori, nič si z toho nerob, ja som ten problém rýchlo vyriešila, pridala som múku a bolo to nakoniec super :-) inak aj ja mám niekedy pocit, že výsledok závisí od konštelácie hviezd :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Výborný koláčik, inšpirovala som sa a dnes bol na raňajky. Akurát kvôli absencii zlatého klasu a akéhokoľvek iného pudingu som polevu zamenila za glazúru z marhuľového džemu, brandy a mandlovej esencie a tiež dobré :)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Katie, ďakujem za feedback, vždy ma poteší, keď sa nejaký môj recept podarí. Som rada, že si si vedela poradiť a ako tak čítam, tuším bol tvoj koláčik lepší ako môj ;-)

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...