štvrtok 30. augusta 2012

Môj prvý paradajkový pretlak


     Nadúroda paradajok nás donútila brániť sa, inak by nás zožrali ako tie ich podperné palice. Mama poradila šikovný postup ich spracovania a šlo sa na vec. Milujem jednoduché recepty a tento je extrajednoduchý, sama som sa čudovala, že nič viac... Do tohto pretlaku nejde ani cukor, ani soľ, takže je aj veľmi zdravý a pri ochutnávaní som zistila, že aj celkom chutný. Ešte som zvedavá ako sa prejavia bylinky. Teším sa na zimu :-)




Budeme potrebovať:

  • zrelé paradajky
  • bylinky podľa chuti – najlepšie bazalka, rozmarín, šalvia, pamajorán, oregano...


1. Celé a neolúpané paradajky vložíme do hrnca s hrubším alebo dvojitým dnom. Ja som použila hrniec na cestoviny. Ten má vo vnútri ešte jeden hrniec - cedidlo, ktorý slúži na rýchle zliatie cestovín a mne v tomto prípade poslúžil jednak aby paradajky neprihárali a zároveň aby sa dali ľahko zliať z prebytočnej vody.

2. Dno hrnca zalejeme trochou vody. Stačí cca 2,5 dcl, len aby paradajky neprihárali. Hrniec necháme na miernom ohni až do zmäknutia a scvrknutia paradajok (mne to trvalo asi 1,5 hod.), pričom prebytočnú vodu z paradajok priebežne stále zlievame (na dne však stále nechávame potrebnú hladinu).

3. Po vyvarení stiahneme z ohňa a prepasírujeme, aby sme odstránili šupky, buď cez hrubšie sitko alebo cez pasírovač. Do sterilizovaných pohárov nasypeme obľúbené bylinky a zalejeme pretlakom. Ja som použila bazalku, šalviu, rozmarín a ich kombinácie. Zaviečkujeme a ešte sterilizujeme v rúre alebo v hrnci, podľa toho, ako ste zvyknutí...


Moje výsledné dielo má trochu bledšiu farbu, pretože som použila aj žlté minirajčinky, ako sú na obrázku.


♡♡♡

13 komentárov:

  1. Ahoj Dorka, určite budú chutné a ešte majú aj krásnu farbu.
    Emily

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Emily si veľmi milá, ďakujem :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Rajčata? Nadúroda? U nás se jim až zoufale nedaří :( Škoda, že nejsi z Čadca - to bych ti od nadúrody tuze ráda pomohla :) Rajčata miluju a zvláště pak domácí - nádherně voní, jsou nepravidelná a ta chuť! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zvu Tě na můj blog pro zasloužené ocenění,skvělý recept, mňam...:)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Rumenka, to ma mrzí, že vy máte naopak podúrodu, nás naše rajčiny skoro zožrali, tak rástli ako divé a to hlavne tie "balkónovky", ktoré majú už cez dva metre a palice im nestačia...Rada by som ti posunula rajčinky, toť ako nášmu susedovi...a vyzeral spokojne :-) My si tiež nevieme vynachváliť tú vôňu a chuť domácich rajčín. To nič nemôže nahradiť.

    Maťka, ďakujem veľmi pekne! Teším sa, ani nevieš ako :-)

    Sonička, ďakujem veľmi pekne za ocenenie, veľmi som sa potešila, už som ti aj odpovedala :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Danka, horúce poháre si iba zavrela a nechala chladnúť? alebo si sterilizovala aj po zavretí?

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Katka, len zavrela a nechala chladnúť, tak to robí aj mama.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Kati, tak oprava! Dnes sa mama zaujímala ako dopadol pretlak a predvídavo sa ma opýtala, či som sterilizovala aj poháre, aj pretlak, čo bolo pre mňa prekvapením. Zrejme mi zabudla povedať, že treba. Dúfam, že ešte nik podľa tohto receptu pretlak nerobil!!! Trapas! Hneď to idem doplniť.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Zlaté. Ale chápem mamu, pre ňu je to rutina - pre nás začiatočníkov zaváračov neobjavený svet. Ja som včera - dnes robila kečup a len sa varil a varil a varil. No, uvidíme, mám pocit, že zhorkol - sakriš - musím pohľadať, prečo to urobil (potvoriak)!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. :-) Katka, kečup som ešte nerobila, tak ti neporadím. No a môj krásny pretlak musel skončiť vo wc, už kysol...poučenie na celý život. Aspoňže mám fotku, keď ešte bol pekný :-)))

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ahoj Dori, konecne sa dostavam k listovaniu oblubenych blogov a tvoje pretlakove zatisie na fotke je prekrasne! Urcite bude aj dobre chutit, gratulujem k prvemu pretlaku :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Tatiana, som nesmierne rada, že môj blog patrí medzi tvoje obľúbené. Čo sa pretlaku týka, tak bohužiaľ prvý pokus nevyšiel - zabudla som sterilizovať - viď predošlé komentáre.

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...