piatok 28. januára 2011

Spaghetti aglio olio peperoncino - špagety s cesnakom, olivovým olejom a feferonkou

Tento typ prípravy cestovín je úplne nenáročný, jednak na čas, ako aj na suroviny, našu peňaženku, či žalúdky :-) Niekto by mohol povedať, že na fotke vidí iba holé špagety. Na prvý pohľad sa to naozaj môže zdať, ale keď z nich ochutnáte, zistíte, že majú chuť. Taliani a celkovo stredozemná kuchyňa má málo receptov náročných na počet surovín, možno ešte náročných na čas a spôsob prípravy, ale určite v ich kuchárskej knihe nenájdete prekombinované chute, ktoré sú skôr typické pre našu kuchyňu a možno ešte pre sever Talianska. Laik sa možno nenaje, jeho chuťové poháriky nebudú uspokojené, lebo čaká hustú omáčku, ale ja som si už tak zvykla, že z času na čas si na nich doslova pochutnám. Dokonca som mala obdobie, keď som večeriavala iba toto a oblizovala som sa až za ušami.


Ale prejdime k receptu:
Pre 2 osoby potrebujeme:
  • špagety 160 g
  • voda 2 litre
  • cesnak 4 strúčiky
  • cibuľa ½
  • feferonka 1 (čerstvá alebo sušená) – množstvo je variabilné v závislosti od druhu feferonky
  • soľ hrubozrnná cca 10g alebo 1 hrsť
  • extra panenský olivový olej 21g alebo 3 lyžice
Dáme variť vodu, keď vrie, osolíme ju a vložíme do nej cestoviny.
Cesnak je možné nakrájať nadrobno, ak chceme mať aj trochu vizuálneho efektu, tak na plátky, alebo môžeme strúčik len stlačiť medzi rukami a tak docielime, že pokrm bude síce aromatický a cítiť po cesnaku, ale rozhodne po ňom nebudeme cítiť my.
Čo sa feferoniek týka, môžeme použiť ako čerstvé, tak sušené (my ich pestujeme v záhrade, ale dá sa aj v črepníku). Čerstvé sú lepšie v tom, že okrem štipľavého dodajú aj trochu inej - paprikovej chute a sú aj pikantnejšie. Niekto ich rád dáva v celku, aby zanechali iba jemne pikantnú chuť a pred zmiešaním cesnaku so špagetami ich vyberie. Ja osobne feferonku rozdrobím medzi prstami a do cestoviny ju dávam. Samozrejme nie veľa. Neodporúča sa používať mletú feferonku, nakoľko vraj obsahuje karcinogénne červené farbivo.
V prípade, že sa medzi hosťami nájde niekto, kto pikantné pokrmy neobľubuje, skúste špagety pripraviť bez feferoniek a servírovať iba s feferonkovým olejom, ktorým si hostia môžu hotové cestoviny ochutiť. Na prípravu takéhoto oleja, ktorý by nemal chýbať v žiadnom kuchynskom laboratóriu nemusíte investovať do drahých hotových prípravkov. Stačí, ak feferonky necháte postáť v extra panenskom oleji niekoľko týždňov. Je však dobré ich po čase vybrať, nakoľko časom menia chuť.
Takže ďalej na panvicu vylejeme polovicu z uvedeného množstva oleja a necháme na ňom upražiť cesnak s feferonkou, dávame však pozor, aby cesnak nestmavol - nezhorel. Akonáhle začne naberať zlatistú farbu, vypneme plameň a podľa chuti feferonky vyberieme alebo necháme. Scedíme špagety, ktoré musia byť „al dente“ a následne ich hodíme na panvicu k cesnaku. Treba však dávať pozor, aby nás horúci olej v reakcii s vodou z cestovín neoprskal. Zohrievame ešte pol minúty na plameni, aby sa suroviny zžili a pridáme druhú polovicu oleja. Spaghetti aglio olio peperocino sa podávajú teplé absolútne bez akéhokoľvek syra! Niekedy sa posýpajú petržlenom, ale je to zriedkavé.

4 komentáre:

  1. Jeej, toto poznám, tak ale len preto, že to je recept tak na moju úroveň.. na viac sa nezmôžem. Toto je "semplice" a nič nezbabrem. Ešte si pamätám, ako som z Catanie trepala sáčik peperoncina, samé štiplavé zrnká.. :))) Moja mama má rada cestovinu s cesnakom a petržlen sa dáva vraj preto, aby neutralizoval smrad z cesnaku.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. :-) No vidis, to som nevedela Juli. Dik za info. (ja petrzl.vnat velmi nemusim ani v polievke).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak tyhle špagety si dávám v italských restauracích pokud tam přijdu poprvé, abych zjistila jestli je restaurace dobrá...takový kuchařský oříšek.Příprava vypadá jednoduše, ale ne všichni ji zvládnou na 1.Jsem ráda, že jsi navštívila amůj blog a dovolím si odkaz na tvůj uveřejnit na svém. S díky Mokopa

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mila Mokopa, som nasledovnikom tvojho blogu uz davno, priebezne si nan klikam, obzeram, citam :-)
    a bude naopak mojou ctou figurovat medzi tvojimi odkazmi na blogy. Dakujem :-)

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...