nedeľa 13. novembra 2011

Dolce all’arancia e semi di papavero - Pomarančový koláčik s makovými semiačkami






Keď som trošku labzovala po internete, zistila som, že je na talianskych stránkach dosť  populárny, len mi celkom nejde do hlavy ako si ho vedia  pripraviť, keď tam mak nikde nezoženiete (a je riskantné sa pokúšať si prepašovať čo i len malé súkromné balenie). Každopádne teda musí byť pre návštevu v Taliansku veľkou poctou, keď ju pohostia takýmto dezertom. U nás to asi nebude až taký prevrat, ale myslím, že za príspevok rozhodne stojí ;-)
Potrebovať budeme (na 1 formu srnčieho chrbáta):

cukor  150 g
vanilkový cukor 1 sáčik
vajcia 2ks 
olej 60 g
strúhaná kôra z 2 pomarančov 
amaretto 2 PL
mak 2PL (ale nabudúce dám kľudne aj viac)
šťava a dužina z 1/2 pomaranča 
štipka soli
hl.múka 200 g
prášok do pečiva 1/2 sáčika 

V miske si vyšľaháme vajíčka s cukrom a vanilkovým cukrom do penista. Vlejeme olej, amaretto, pomarančovú šťavu a dužinu (priečne prekrojený pomaranč najprv vyžmýkame a následne z neho lyžičkou vydlabeme dužinu bez blaniek, ide to ľahko), pridáme soľ, nastrúhame kôru z pomaranča, prisypeme mak, osolíme, preosejeme hladkú múku premiešanú s práškom do pečiva. Vylejeme do vymastenej a múkou vysypanej formy (srnčí chrbát) a pečieme pri 180 °C cca 25-30 min.
Nabudúce, keď ho budem robiť, tak dám sťavu a dužinu z 1 celého pomaranča, prišiel mi trošku suchší (a to tam pôvodne z pomaranča šla len kôra).
Taliani si zvyknú ešte pripraviť buď cukrovú polevu z pomarančovej šťavy (250ml), cukru  (225g) a rezančekov pomarančovej kôry (25g), to sa spolu mieša na nízkom plameni, kým sa cukor nerozpustí a potom ešte 5-6 min. na vyššom plameni do zhustnutia. Následne sa koláč polovicou množstva natrie celý a druhá sa použije na dodatočné obliatie pri servírovaní.
Alternatívou je glazúra z pomarančovej šťavy (2PL), pomarančovej marmelády (3-4PL) a cukru, (1PL), ktoré sa spolu varia do rozpustenia cukru (cca 2-3min.). Následne sa glazúrou koláčik potrie. 
Ja som urobila dvojitú dávku a jeden koláčik som darovala. Ten som natrela pomarančovým džemom a poliala čokoládou. Chutil výborne! Doma nám zasa ostala jednoduchšia verzia a tá tú sme si podali natretú pomarančovým džemom a aj višňovým ;-) 
A mojou inšpiráciou bol tento recept, aj keď podobných s rôznymi obmenami existuje veľmi veľa.


14 komentárov:

  1. Dani, pomaranc a mak su velki kamarati, mnaaam, muselo byt vyborne!! Fotky opat super:-))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. mnam, veru lucka ma pravdu! ukladam si ho medzi recepty ktore chcem urcite skusit :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jé Dani , to môže byť mňam.Aj ako muffin by t mohlo byť dobré, nie? Mňam

    OdpovedaťOdstrániť
  4. jej,krasna fotka,Danka:)..a kolacik musi byt uzasny prave v tomto zimnom obdobi,vsak?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dievčatá ďakujem pekne za slová chvály!

    Luci, ja sa stále učím a neviem, či budem mať niekedy na teba (pripravíš za deň jedlo pre regiment!)

    Mary, je to na kazdeho chuti, ale ja osobne by som nabuduce dala menej cukru. Daj vediet ako si dopadla, ak si spomenies.

    Mati, myslim, ze muffin moze kludne byt!

    Matka, ano, je taky vonavy po pomarancoch (ale priberavy... :-/ )

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Kombinacia maku a pomaranca je uzasna. Piekla som v tejto kombinacii muffiny a veru boli fantasticke. Pridane Amaretto zvysuje chutovy level tvojho kolacika. Velmi sa mi paci aj tvoje foto .

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Dakujem Adka :-) ja som donedavna tu kombinaciu nepoznala.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Krasna fotka! kombinaciu pomaranc a mak som este neskusala, musi to byt zaujimave, snad sa k tomu niekedy dopracujem pri zozname co este vsetko chcem upiect a uvarit ;o)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Mariana, kazdopadne, ak nahodou budes skusat, tak odporucam viac maku. V povodnom recepte bola uvedena iba 1PL, ja som dala dve, ale aj tak mi to prislo malo.
    A inak ja som zasa nepoznala ten uzasny medovy kolacik, co som raz z tvojho blogu skopcila. Teraz mi napada, ze sa o cca mesiac bude velmi hodit. Tusim oprasim archiv :-)
    A to s tym zoznamom poznam. Uz ich mam niekolko. Vo worde skopcene recepty, vytrhane z casakov, knihy, na vareche, webstranky, ktore chcem sledovat...prakticky je to fyzicky nemozne, takze doverne poznam! :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Vyzerá to lákavo, mak a pomarač som spolu ešte nepapala, ale zrejme to je dobrota

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ano Ivanka, aj ked musim priznat, ze je to skor taky pomarancovy chlebik a velmi mi chutil s maslom a dzemom :-) ty mas tiez nejaky blog? Lebo som videla viac tvojich komentarov kde-tu, ale neviem sa na teba nejak dopatrat...

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Danka, kombinácia maku a pomarančov je úžasná, mňami :))

    OdpovedaťOdstrániť
  13. dobry den, rada by som len podotkla, ze nie je
    pravda, ze sa mak vobec neda v Taliansku kupit. Da, akurat nie vo velkom ako u nas. predavaju sa 50 alebo 100g balenia, treba hladat medzi koreninami.
    Kolac je ale fajn z akehokolvek maku.
    pekny den
    beata

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Dobry den, dakujem za komentar a opravu. Pisala som hlavne na zaklade vlastnej skusenosti, ked som tam zila, nikde som ho nevedela zohnat. Dokonca, ked prislo na rec o maku, tak boli taliani (z roznych regionov talianska) prekvapeni, ze ho v kuchyni pouzivame a casto ich zaujimalo ako po konzumacii "opia" asi vyzerame :-)

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...