streda, 8. júla 2015

Svieža letná tortička s drobným ovocím (bezlepková, vegan, takmer bez cukru)



    Odkedy sa snažím stravovať ešte zdravšie ako predtým, ako to už býva, zistila som, že sa mi zmenili chute. Možno táto torta by nechutila bežnému stravníkovi, nakoľko nebola tak klasicky sladká (pre mňa presladená), ako sme pri bežných zákuskoch zvyknutí. Avšak sladkosť jej dodávalo čerstvo natrhané ovocie a čo lepšie už človek môže vymyslieť? Trochu som sa obávala čo na tortu povie ostatné, nie až tak zanietené, osadenstvo rodiny, ale koláčik chutil a to bola pre mňa najväčšia satisfakcia. 
     Musím priznať, že nie som dobrá v tortách. Nemám na ne trpezlivosť, ale rada ich jem a veľmi by som ich aj chcela vedieť robiť. Obdivujem moje kolegyne s krásnymi načančanými, ale aj esteticky nedbalými výtvormi a ochkám nad tou nádherou a fantáziou. Keď sa potom naivne nakopnem a pokúsim niečo aspoň zďaleka podobné vytvoriť ja, som z toho demotivovaná ešte nejaký čas potom... Ani tentoraz to nedopadlo podľa mojich predstáv, ale detaily si radšej nechám pre seba...ak ste mne príbuzná krvná skupina, snáď vám bude stačiť aj takýto skromný počin :-) a zasa s mám s tortou na nejaký čas pokoj. Alebo že by nie...?





  
Na 1 tortu o priemere 35 cm si pripravíme:

Korpus
  • pohánková múka 200 g
  • instantná ryžová kaša 100 g (alebo ryžová múka)
  • vínny kameň 7 g
  • vanilkový sójový nápoj Alpro 450 ml
  • steviola- práškové sladidlo zo stévie 2x na špičku noža
  • kokosový olej (možno nahradiť olivovým extra vergine alebo iným kvalitným) 120 ml
  • vanilková esencia 1 ČL

Krém




Postup:

- Pohánkovú múku, ryžovú múku, vínny kameň a steviolu premiešame, pridáme sójové mlieko, olej a vanilkovú esenciu. Vznikne hustejšie cesto.

- Cesto umiestnime do vymazanej alebo papierom vystlanej tortovej formy. Pečieme pri 180°C cca 30 min.

-  Po upečení korpus a necháme vychladnúť (z formy nevyberáme).

- Pripravíme si krém tak, že do mlieka vsypeme agar, pridáme semienka vanilkového struku a miešame kým tekutina nezačne vrieť. Vtedy odstavíme z plameňa a pomaly nalejeme na korpus v tortovej forme. Ešte nestuhnutú želatinu posypeme čerstvým ovocím a dáme stuhnúť na cca 2 hodiny.

- Spapáme čím skôr. Ak chceme mať koláč trvanlivejší, môžeme použiť ešte vrstvu želé a poliať ním ovocie.




V tomto dezerte sa nenachádza žiadna pšenica a teda je gluten free alebo bezlepkový, taktiež je bez laktózy, resp. vegan a okrem toho aj takmer bez cukru (nejaký cukor je obsiahnutý v sójovom mlieku). Ak by sme chceli koláčik úplne bez cukru, stačí použiť mlieko neprisladené a koláčik si ešte prichutiť stéviou. 

12 komentárov:

  1. tie fotky sú prekrásne a rada by som ochutnala aj v tejto zdravšej verzii, aspoň by som mohla zjesť viac :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ywett, ďakujem pekne, veď prídi na návštevu niekedy (úplne vážne). Možno niečo zdravé spoločne vymyslíme a potom si to všetko úplne pokojne zjeme :-D

      Odstrániť
  2. tie fotky sú prekrásne a rada by som ochutnala aj v tejto zdravšej verzii, aspoň by som mohla zjesť viac :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vôbec z tých fotiek a konečného výsledku nemusíte byť demotivovaná, je to prekrásne! Pri pohľade na tortu sa mi až zbiehajú sliny.. avšak, musím popravde priznať, že po prečítaní zoznamu ingrediencií som zostala trochu v pomykove. Som síce zástanca zdravého životného štýlu, ale takého, ktorý sa uberá trochu iným smerom - inklinujem skôr k paleu, ak už musím škatuľkovať. Verím však, že torta určite chutila fantasticky!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jar, ďakujem veľmi pekne. Ja sa rada nechám poučiť čo je zdravé / zdravšie. Paleo popravde zasa nemám naštudované ja (aj keď som naň počula chvály), ale hneď aj dodám, že mäsu a mliečnym výrobkom (minimálne tým z reťazcov) sa vyhýbam. Popravde nikdy som nejak extra neinklinovala k živočíšnym produktom, skôr ma to ťahalo k vege a k chlebo-cestovinám...asi to aj cítiť z blogu :-)

      Odstrániť
    2. Ozaj a ako vyzerajú paleo dezerty?

      Odstrániť
    3. V dezertoch sa často využívajú namiesto múky na jemno pomleté rôzne druhy orechov a datle alebo figy. Na rôzne krémy potom trebárs avokádo.. Takto narýchlo mi nič neprichádza na um, ale je veľmi veľa rôznych receptov na internete.

      Odstrániť
    4. Jasne, tak to je potom velmi pribuzne raw :-)

      Odstrániť
  4. tortička je krásna :-) ale vážne si myslíš, že sójový nápoj, je zdravšia alternatíva stravovania? andrea

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Andrejka ďakujem. Nedala si mi porovnanie k tej alternatíve. No ale skúsim hádať. Zdravšia ako kravské mlieko od kravičky pasenej na lúke asi nie, zdravšia ako mlieko bežne dostupné v reťazcoch asi áno, zdravšie sójové ochutené ako neochutené? - neochutené, lebo neobsahuje cukor; zdravšie sójové alebo iné rastlinné alternatívy? - iné rastlinné, lebo sója je geneticky modifikovaná plodina; zdravšie rastlinné domáce alebo kupované? - domáce, to je jasné....
      Prípadne, ak sa mýlim, rada sa nechám poučiť. Ďakujem :-)

      Odstrániť
    2. ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď. ja ti to svoj postoj zhrniem do jednej vety - takmer hocičo je lepšie, ako sója...
      takže ak už rastlinné, tak mandľové, orieškové, makové... nie je nič ľahšie, ako vyrobiť si ich doma :-D

      Odstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...