sobota 14. júla 2012

Marhuľový koláč s dvojitým zážitkom

...vznikol opäť návštevou u mamy, ktorá práve zavárala marhule. Zasa som neváhala, hútala, kombinovala až z toho vznikol tento dvojitý pôžitok. Dvojitý jednak v tom, že sú v ňom dva druhy ovocia, ako aj v tom, že sú v ňom marhule v dvoch vrstvách. A napokon aj preto, že som v ňom použila marhule tak čerstvé, ako aj džem z nich. Koláčik je aj dosť sýty, takže sa ujde dosť pre všetkých a nik sa nebude sťažovať, že mal málo ;-)


Ak som vás inšpirovala, pripravte si (na okrúhlu formu o priemere 30cm):

•  maslo zmäknuté 200g
•  vajce 2ks
múka hladká 300g
škrobová múčka 80g
cukor kryštáľ 170g
vanilkový cukor 2 balíčky
citrónová esencia pár kvapiek
sušené droždie 1 balíček
citrónová šťava z 1/2 citróna
marhuľový džem 3PL
marhule riadne vyzreté, mäkšie cca 25 ks
• jadierka z marhuľových kôstok použitých marhúľ
čerešne cca 30 ks

Na pracovnej doske si vysypeme múku, zmiešame so škrobom, v strede urobíme jamku, vsypeme do nej cukor, vanilkový cukor, vajíčka, maslo, citrónovú esenciu a droždie. Rýchlo vymiesime do hladkého cesta, ktoré rozdelíme na dve polovice a tie vyvaľkáme do približného tvaru dvoch diskov. Formu vystelieme papierom na pečenie (ja mám teflónovú a tak som formu iba symbolicky vytrela trochou masla. Najprv na dno umiestnime prvú časť cesta, jeho okraje trochu vyzdvihneme. Cesto potrieme marhuľovým džemom, poukladáme naň polky vykôstkovaných marhúľ a do medzier medzi ne vykôstkované čerešne, pokvapkáme šťavou z citróna a posypeme 1/2 balíčkom vanilkového cukru. Ovocie pokryjeme druhou časťou cesta a okraje pospájame so spodnou časťou cesta tak, aby šťava z ovocia nevytekala. Povrch koláča ešte pokryjeme štvrtinkami alebo ešte tenšími plátkami marhúľ, kto má ako rád alebo podľa toho koľko ovocia nám ostalo, môžeme dať aj polky. Posypeme druhou polkou vanilkového cukru a nadrobno nasekanými jadierkami z marhuľových kôstok. Dáme piecť pri 180°C na 45-55 min.
Po vybratí z rúry necháme vychladnúť. Je výborný aj za horúca, ale cestíčko sa rozpadá :-)

Vedeli ste, že marhuľové jadrá dodávajú ľudskému organizmu veľa minerálnych látok, najmä horčík a kálium? Nezanedbateľný je tiež obsah kyseliny listovej a protirakovinový účinok. Preto na zdravie, priatelia!

7 komentárov:

  1. Pre mňa by to bol trojitý zážitok. Ten prvý by bol už pri kupovaní marhúľ. Včera som bola na Miletičke a kilo tam stálo 2,50 až 2,70 eur.
    Daniela

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vyzerá výborne! :)Chcem sa opýtať či nemusí kysnúť koláčik, ked tam ide droždie?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Danielka, verím, že je to tak, bohužiaľ, čo narobíme. Tí, čo nemajú záhradu alebo rodičov so záhradou sú asi naozaj odkázaní na takéto nepríjemné "zážitky". Dúfam, že sa situácia na SK raz zmení aj čo do kvality, aj čo do ceny čerstvých surovín.

    Nazarboncuk, cesto bolo z jedného talianskeho zdroja. Taliani nemajú prášok do pečiva a tak všade dávajú sušené kvasnice. Cesto ale nedávajú nakysnúť - aspoň čo som videla a čítala. Ja som cesto predsalen chvíľu nechala podkysnúť v domácej pekárni, no robievala som už cesto aj tak, že som ho rovno šupla do rúry bez kysnutia a vyšlo aj tak (nešlo však nikdy o klasické kysnuté cesto).

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dori, uzasna fotka opat, viem si predstavit tu stavnatu chut. Ja som nedavno robila z masloveho cesta marhulovy, a dnes sme si opat doniesli za kybel zo zahradky od priatelov (mame to my stastie) a tak uz snovam plany, co vsetko urobim .-))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Táni, v poslednom čase tiež fičím na marhuľkách, už som robila tri koláče a idú na dračku. To ovocie je božské, milujem, ako marhule pri pečení zmäknú a ako potom chutia.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. neviem sa na ten koláč vynadívat, hádam ho idem vyskúsať, drzte palce holky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Držím, držím, aj na nohách!!! :-)

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...